سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روح زمان1

دلم میخواهد راجع به روح زمان مطالبی را بنویسم.اما برای نزدیک شدن به مطلب شاید نیاز به مقدمه ائی نسبتا طولانی باشد که از همین موضوع ناراحتم.

اگر دوست دارید مقدمه را بخوانید

در گفتگوهای فراوانی می شنویم که مردم قرن هفدهم و یا آدمهای قرون وسطا و مردم قدیم و امثالهم

این یک موضوع تعریفی و ظاهری نیست زیرا در یک برهه از زمان روح و افکار و عقاید مردم یک سرزمین تابع یک کلیت میشود.لازم است اولا برهه تاریخ را بگویم منظورم قرن میلادی و مسیحی و فلان نیست بلکه یک دوره زمانی که اندازه اش و دلایل مدتش مشخص نیست فقط وقتی تمام میشود فرضا میتوان با کمی گذشت گفت دوره فلان .

همچنین مرزهای سرزمین مورد نظر من تابع نقشه های جغرافیائی  نیست. ممکن است سرزمینهای متعددی مثلا در یک کشور قابل شناسائی باشند و یا چند کشور که دارای حکومتهای متفاوت و حتی متخاصم هستند بعنوان یک سرزمین در نظر گرفته شود.

حکومتهای کشورها و سر دمداران سیاسی و مذهبی ،اقتصادی،علمی و از این قبیل علیرغم اینکه خود زاده این روح زمانی و کاملا تحت تسلط آن می باشند ولی معمولا با روح زمان خود مشکل دارند. شاید شاعران تنها موجوداتی باشند که میتوانند در مناطق تحت نفوذ ارواح مختلف زمان قرار گیرند.مثلا باور من اینست که حافظ مسافرتها و یا حتی زندگیهای زیادی را تحت نفوذ روح زمان ما انجام داده است. و یا حمید سبزواری که یک شاعر معاصر است تحت نفوذ روح زمان حال نیست و شاید تحت سیطره روح سه چهار هزار سال پیش است . همینطور میتوان گفت که مثنوی مولوی در چندین روح زمان شناور است.

دانشمندان علومهای تجربی که بیشترین در گیری را با روح زمان دارند به این دلیل به این مشکل مبتلا شده اند که هر علم و تجربه ائی قسمتی از وجود ما را سنگی میکند . هر چه قسمت سیال وجود ما کوچکتر شود بهمان میزان از انعطاف پذیری ما کاسته میشود

                                   ادامه دارد